Inleiding

Scholen, uitgevers en het gehele educatieve systeem staan voor een cruciale transformatie. De komst van ChatGPT heeft hierin als katalysator gefungeerd. Het is pijnlijk duidelijk geworden hoe fragiel het fundament van het onderwijssysteem in feite is. De opkomst van een ‘eenvoudige’ chatbot doet het onderwijssysteem haast voelbaar schudden. En waarom? Heeft het onderwijs dan liggen slapen? Ja.

De manier waarop 'het onderwijs' naar de opkomst van ChatGPT kijkt, wordt tevens - of beter gezegd vooral - door de media opgeblazen. Verhalen die eigenlijk niets meer zijn dan indianenverhalen. ChatGPT zou slechts een hulpmiddel voor studenten zijn om hun werk te automatiseren. Dat doet afbreuk aan de echte potentie. Ja, een student kan het gebruiken om een essay op te zetten, maar het volledig schrijven van een scriptie vereist diepgaande kennis en expertise over ChatGPT.

Bovendien opent de opkomst van chatbots - zeker wanneer het beheer in handen van de eigen onderwijsinstelling is - vele deuren naar een veranderende manier van leren en lesgeven. Daar waar Socrates (ca. 469 v.Chr. tot 399 v.Chr.) bijna 2500 jaar geleden bekend werd door zijn vraagstellingen om het fundament van een redenering te achterhalen, helpt het bevragen van MathGPT of GraphGPT je nu om je echte probleem te identificeren. Een nieuw didactisch concept is geboren.

Leerling

Een ideaal onderwijssysteem is net zo onrealistisch als een ideale oplossing. Chatbots zijn hier niet om problemen "op te lossen" maar om het leven van zowel docenten als leerlingen te verlichten. In onze hedendaagse maatschappij, waar zoveel van onze leerlingen en docenten wordt gevraagd, kan een chatbot als MathGPT wat ademruimte bieden.

Voor de leerling zijn er duidelijke voordelen. Stel je voor dat je als leerling vastloopt bij een onderwerp, zoals wiskunde. In plaats van te wachten op schooltijd, of afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid en het temperament van je docent, kan MathGPT direct assistentie bieden. Het is niet zomaar een hulplijn; MathGPT is er om je te begeleiden, je te helpen je problemen te analyseren en je aan te moedigen zelf tot oplossingen te komen. En ja, als je erom vraagt, kan het directe antwoorden geven.

De inzet van deze technologie is geenszins bedoeld om de docent te vervangen of overbodig te maken. Integendeel, het stelt docenten in staat om hun specialistische rol te herontdekken en te verdiepen, door zich te concentreren op wat echt belangrijk is in het onderwijsproces. Het menselijke aspect van leren kan nooit volledig worden vervangen, en dat is ook niet het doel. Deze tools zijn hier om te helpen, om aan te vullen, en om ons onderwijs te verrijken.

Docent

Zoals in de inleiding is vermeld, zal het integreren van chatbots in uw onderwijspraktijk geen utopie teweegbrengen. De oorspronkelijke bedoeling achter de ontwikkeling van tools zoals MathGPT en GraphGPT was niet om het wiel opnieuw uit te vinden, maar om het onderwijs te versterken. Terwijl MathGPT en GraphGPT zich richten op de ondersteuning van leerlingen, is ScoolGPT een reactie van het onderwijs op de opkomst van dergelijke technologieën, waarmee het onderwijs de controle terugkrijgt.

Nu, wat betekent dit voor de didactiek? De implementatie van een chatbot in uw klas is geen poging om het onderwijssysteem radicaal te veranderen, maar eerder om de dynamiek van de klas te verfijnen. U, als docent, zult merken dat uw rol zal evolueren. Hoe deze technologie op een gymnasium wordt gebruikt, zal ongetwijfeld verschillen van een vmbo. Maar stel je de opluchting voor wanneer een gefrustreerde vmbo-leerling zijn irritatie ventileert naar een computer, in plaats van naar de docent. Of de mogelijkheid voor een leergierige leerling om verder te graven en diepgaandere vragen te stellen, waardoor er ruimte ontstaat voor diepere reflectie en discussie met u. Als docent word je meer dan ooit de specialist – niet alleen van je vakgebied, maar ook in het begeleiden van leerlingen bij kritisch denken en analyse.